صنعت نساجی نیز مانند بسیاری از صنایع با ظهور تکنولوژی پرینتر سه بعدی دچار دگرگونی شد. هر روز پرینتر های سه بعدی بیشتری برای چاپ مواد و رنگ ها روی منسوجات توسعه می یابند و شرکت های بیشتری به استفاده از این فناوری روی می آورند. در این میان شرکتSimplifyber  رویکرد جدیدی برای تغییر تکنیک های تولید سنتی ایجاد کرده است. این شرکت با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی و مواد طبیعی، موفق به توسعه یک فرآیند پایدار شده ‌است که میزان مواد مورد نیاز را تا ۳۵ درصد کاهش داده و حدود ۶۰ درصد از مراحل را کاهش می دهد.  

 

تولید پوشاک زیست سازگار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

لباس‌های ارائه ‌شده توسط شرکت Simplifyber کاملاً با استفاده از سلولز، رایج ‌ترین ترکیب آلی موجود در طبیعت که اغلب در گیاهان، غلات یا پنبه یافت می شود پرینت سه ‌بعدی شده اند. این شرکت امیدوار است با همکاری طراحی به نام Maria Intscher-Owrang، که به عنوان طراح مد در خانه های مد برجسته ای مانند Vera Wang،Calvin Klein  و Alexander McQueen فعالیت داشته است، می خواهد لباس های زیست تخریب پذیر و مقرون به صرفه را به بازار عرضه کند. این روش به هموار کردن راه صنعت مد پایدارتر، که در حال حاضر گرفتار مسائل مربوط به مد سریع و موارد دیگر است، کمک خواهد کرد. Intscher-Owrang در اینباره توضیح داد: “روش جدید ما مراحل لازم قبلی شامل ریسندگی، بافندگی و برش را حذف می کند. ما راهی برای ایجاد لباس با استفاده از الیاف نرم گیاهی کشف کرده ایم. ما با یک سلولز مایع ساخته شده در آزمایشگاه شروع می کنیم که سپس روی قالب های مخصوص طراحی شده ریخته شده و خشک می گردد و ضایعات پارچه را به طور کلی حذف می کند.

تولید پوشاک زیست سازگار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تولید پوشاک زیست سازگار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این شرکت امیدوار است با جمع آوری سرمایه ۳٫۵ میلیون دلاری روش تولید خود را دموکراتیک کند. شرکتSimplifyber  لباس های کاملاً زیست تخریب پذیر ۱۰۰٪ طبیعی و ساخته شده از ترکیبی از خمیر کاغذ و سایر مواد گیاهی را ارائه می دهد که به راحتی قابل بازیافت هستند. علاوه بر این، همانطور که Maria Intscher-Owrang قبلا توضیح داد، فناوری چاپ سه بعدی برای این شرکت امکان طراحی لباس ‌ها را براساس تقاضا را فراهم می کند که به نوبه خود از انبار زیاد و تولید ضایعات جلوگیری می ‌کند. این دستاورد شاهد دیگری بر این موضوع است که فناوری پرینت سه بعدی می‌ تواند به برخی از صنایع در تولید محصولات زیست سازگار کمک کند.

Laurie Menoud، شریک Simplifyberتوضیح داد: “شرکت Simplifyber با فرآیند تک مرحله ای خود این پتانسیل را دارد که اقتصاد واحد پلی استر را شکست داده و به یک راه حل مناسب اقتصادی و زیست محیطی در برابر زباله های پلاستیکی تبدیل شود. ما مشتاقانه منتظر مشارکت با این تیم هستیم تا این راه حل را در مقیاس بالا ارائه دهیم”.  

  منبع: https://www.3dnatives.com/  

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.  

  pdf پرینت سه بعدی پوشاک زیست سازگار