در نتیجه همه گیری جهانی بیماری کرونا، استفاده از ماسک های جراحی بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما شده است. اما استفاده روزانه و دور ریختن این ماسک ها مشکل آلودگی قابل توجهی را به همراه داشته است. با این حال یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بریستول در انگلستان، راه حل این مشکل را پیدا کرده باشد. ایده تیم جمع آوری ماسک های جراحی خراب شده یا غیر قابل استفاده و بازیافت و تبدیل آنها به مواد پرینت سه بعدی به ویژه فیلامنت ها است. هدف از این پروژه کاهش تأثیر تجهیزات حفاظت فردی (PPE) غیر قابل استفاده بر محیط زیست و در عین حال توسعه فیلامنت های پرینت سه بعدی است.

 

ساخت مواد پرینت سه بعدی با استفاده از ماسک های جراحی بازیافتی

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، حدود ۱۲۹ میلیارد ماسک در ماه استفاده می شود یا حدود ۴/۳ میلیارد ماسک یا محافظ صورت هر روز دور انداخته می شود. این رقم تکان دهنده است زیرا اکثریت قریب به اتفاق این ماسک ها در پایان در دریا، خیابان ها یا حومه شهر انباشته می شوند که به دلیل داشتن اجزای پلاستیکی آلودگی بیشتری ایجاد می کنند. در واقع، طبق مطالعه Environmental Advances، یک ماسک می تواند روزانه تا ۱۷۳۰۰۰ میکروفایبر را در دریا آزاد کند. ماسک ‌ها مانند سایر اشیاء مصرفی روزانه، حاوی الیاف پلاستیکی مانند پلی پروپیلن هستند که برای دهه ‌ها در محیط زیست باقی می ‌مانند تا در نهایت تجزیه شوند. تیم دانشگاه بریستول برای حل این مشکل، امکان تبدیل اجزای این ماسک ها به مواد پرینت سه بعدی را مورد بررسی قرار داده است.

ساخت مواد پرینت سه بعدی با استفاده از ماسک های جراحی بازیافتی

ساخت مواد پرینت سه بعدی با استفاده از ماسک های جراحی بازیافتی

فرایند تبدیل ماسک های جراحی به مواد پرینت سه بعدی

این تیم در اولین آزمایشات خود تعدادی ماسک خراب را جمع آوری، و کش پشت گوش و سیم قسمت بینی را از آن جدا کردند. سپس به منظور دستیابی به ورقه های سخت، ماسک ها را حرارت داده و با آهن و کاغذ نچسب فشرده کردند. این ورقه ها در مرحله بعد به گلوله های پلی پروپیلن ریز تبدیل می شوند. در نهایت این گلوله های آبی از یک دستگاه عبور داده می شوند که آنها را به فیلامنت پرینتر سه بعدی تبدیل می کند. از آنجایی که ماسک های اولیه تحت یک سری فرآیندها با دمای بالا قرار می گیرند، محققان دانشگاه بریستول معتقدند که این مراحل برای ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری ها یا ویروس های احتمالی کافی است.

فرایند تبدیل ماسک های جراحی به مواد پرینت سه بعدی

فرایند تبدیل ماسک های جراحی به مواد پرینت سه بعدی

محققان هنگامی که موفق به توسعه فیلامنت های پرینت سه بعدی شدند، چالش های جدیدی را در این زمینه برای خود مطرح کردند. آنها همچنین به دنبال اتوماتیک سازی فرآیند در مقیاس بزرگ هستند تا اقتصاد دایره ای را تقویت کرده و بر توزیع، جمع آوری و بازیافت تجهیزات پزشکی نظارت کنند. با این حال، باید دید این ایده نوآورانه که با هدف جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی ماسک ‌ها پدید آمده است چگونه تکامل می ‌یابد.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf مواد پرینت سه بعدی ساخته شده از ماسک های جراحی

4.9/5 - (41 امتیاز)