غذا یکی از واقعیت های اساسی زندگی بشر است و تجارت جهانی به این معنی است که اکثر مردم می توانند از غذاها و گزینه های مختلف از سراسر جهان لذت ببرند. با این حال، گاهی غذا خوردن به این سادگی نیست و همه نمی توانند از تنوع غذایی غنی بهره مند شوند. به عنوان مثال برای بیماران مبتلا به دیسفاژی که از مشکل در بلع رنج می برند، باید جایگزین هایی برای سهولت در مصرف غذا پیدا کرد. یکی از شرکت ‌هایی که بر روی توسعه یک راه‌ حل برای رفع این مشکل کار می کند، یک شرکت هلندی به نام Gastronology می باشد که در سال 2019 توسط Peter Nieuwkerk تأسیس شده است. این شرکت غذای های خوش طعم و از نظر بصری جذابی را با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای این بیماران تولید می کند.

 

تولید غذای پوره برای بیماران دیسفاژی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

شرکت Gastronology محصولات غذایی را با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی غذا توسعه و تولید می کند. این شرکت بر پایه توسعه دستور العمل، مدل سازی سه بعدی و توسعه پرینت سه بعدی مواد غذایی در مقیاس صنعتی استوار است. همه دستور العمل ها توسط Masterchef Eugène Swalen تهیه شده اند. محصولات غذایی پرینت سه بعدی شده شرکت Gastronology به صورت منجمد و بسته بندی شده فروخته می شوند. فرآیند تولید شامل پنج مرحله‌ است: تولید پوره، پرینت سه بعدی مواد غذایی در مقیاس صنعتی در اتاقی با دمای حداکثر 6 درجه سانتی‌ گراد، فرآیند انجماد، بسته ‌بندی در اتاقی با شرایط مشابه و ذخیره سازی در فریز (20- درجه سانتیگراد). تولید ایمن غذا یک عامل کلیدی در تمام این مراحل است. انتظار می رود که سایت تولید در چند هفته آینده باز شود، این محصولات فقط نیاز به گرم شدن دارند.

تولید غذای پوره برای بیماران دیسفاژی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تولید غذای پوره برای بیماران دیسفاژی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

 

علت استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در توسعه این محصولات

Gastronology منحصراً با تکنیک چاپ سه بعدی غذا کار می کند. آزمایشگاه این شرکت مجهز به چاپگرهای سه بعدی غذایی رومیزی است و تولید صنعتی با پرینتر سه بعدی مواد غذایی منحصر به فرد در مقیاس صنعتی کار می کند که می تواند 43 کیلوگرم در ساعت را در مرحله آزمایش چاپ کند. این میزان در مرحله افزایش وزن به 130 کیلوگرم در ساعت افزایش می یابد. بیماران دیسفاژی که از اختلال جویدن و بلع رنج می برند، نیاز به خوردن غذای پوره دارند. غذای روزانه آنها ترکیبی است، بنابراین غیرقابل تشخیص، بدون طعم، بو و غیر جذاب است. پیامد آن نه تنها دریافت ناکافی غذا، بلکه بی میلی به خوردن است. تکنیک پرینت سه بعدی مواد غذایی امکان تولید غذاهایی تهیه شده از پوره تازه، با بوی طبیعی و شکلی جذاب را فراهم می سازد.

توسعه غذای پوره پرینت سه بعدی شده با شکل و طعم شبیه محصول واقعی

در حال حاضر تمرکز این شرکت به طور کامل بر روی تهیه 8 محصول پرینت سه بعدی شده برای بیماران دیسفاژی است که از سبزیجات و سیب زمینی تولید می شود. اولین تولید صنعتی باید قبل از تابستان 2023 با ظرفیت تقریبی 700 کیلوگرم در روز آغاز شود. این تیم امیدوارند با افزودن محصولات گوشت و ماهی، خط تولید خود را توسعه دهند. همچنین تولید محصولات برای کودکان 3 تا 12 ساله از دیگر هدف های آن ها می باشد. رویای بزرگPeter Nieuwkerk  این است که محصولات غذایی شخصی سازی شده برای بیماران سرطانی ارائه کند که اختلال طعم یا بو ایجاد شده در نتیجه درمان های ضد سرطان مانند شیمی درمانی را جبران کند.

این شرکت قصد دارد قبل از تابستان 2023 با معرفی اولین محصولات تولید شده بر اساس فناوری منحصر به فرد Gastronology، وارد بازار شود. مرحله اول یک مرحله آزمایشی خواهد بود که در آن منتخبی از مراکز درمانی و بیمارستان ها این محصولات را به مدت 6 ماه به مراجعین دیسفاژی خود ارائه می دهند و مورد آزمایش و ارزیابی قرار می گیرند. پس از این مرحله، مرحله راه اندازی تجاری می رسد. Gastronology در آینده تکنیک پرینت سه بعدی غذا در مقیاس صنعتی و دستور العمل های غذای سه بعدی خود را از طریق یک مدل با مجوز در دسترس تولید کنندگان خارجی و صاحبان برند قرار خواهد داد.

  منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی غذای پوره برای بیماران دیسفاژی