پس از عرضه نسخه های تجاری پرینتر سه بعدی های در بازار، این دستگاه ها بسیار سریع محبوبیت پیدا کردند. این فناوری ثابت کرده است که برای تولیدکنندگانی که به دنبال راهی آسان برای ساخت قطعات می باشند، بسیار مفید است. نخستین دستگاه پرینتر سه بعدی 30 سال پیش ساخته شد و از آن زمان تاکنون، این دستگاه جهان را متحول کرده است. حال بیایید ببینیم برای ساخت یک پرینتر سه بعدی چه چیزی لازم است؟ چه اجزایی این دستگاه مفید و در عین حال ساده را تشکیل می دهند؟ در این مقاله با اجزایی یک دستگاه پرینتر سه بعدی و چگونگی عملکرد آنها در کنار هم می پردازیم. اجزای که یک دستگاه پرینتر سه بعدی عبارتند از:

  • برد کنترل
  • فیلامنت
  • قاب دستگاه
  • موتور پله ای
  • تسمه ها
  • میله های رزوه دار
  • متوقف کننده
  • واحد منبع تغذیه (PSU)
  • صفحه پرینت
  • سطح صفحه ساخت
  • هد پرینت
  • سیستم تغذیه
  • اکستروژن دوگانه
  • رابط کاربری و اتصال
  • گزینه های انتقال فایل

بیایید نگاهی جداگانه به هر یک از این اجزا و نقش آن ها در فرآیند شگفت انگیز پرینت سه بعدی بیندازیم.  

 

برد کنترل پرینتر سه بعدی

برد کنترل قلب یک دستگاه پرینتر سه بعدی است زیرا دستورات را به تمام قسمت های دیگر از جمله موتورها ارسال می کند. همچنین تنظیم دمای مناسب برای ذوب شدن فیلامنت های پلاستیکی نیز بر عهده این بخش است. علاوه بر این،gcode  ها را از نرم افزار اسلایسر به قسمت های مسئول فرآیند چاپ می فرستد. نصب یک برد کنترل کننده خوب در چاپگر، از بروز بسیاری از مشکلات پرینت سه بعدی جلوگیری می کند و شما یک قطعه پرینت سه بعدی شده با سطح صیقلی را تجربه خواهید کرد.

قدرت پردازش یک برد کنترل کیفیت آن را تعیین می کند.  به طور معمول، در داخل پرینترهای سه بعدی بردهای کنترل 8 بیتی نصب می شوند، اما اگر چاپگرهای جدید را انتخاب کنید، متوجه خواهید شد که آنها با یک پردازنده 32 بیتی به بازار عرضه می شوند که در مقایسه با یک پردازنده 8 بیتی قادر به پردازش تعداد بیشتری از دستورات است. اتصال برد کنترل می تواند سیمی یا بی سیم باشد. اتصال سیمی به این معنی است که دستگاه دارای گزینه پورت USB برای اتصالات خارجی است، در حالی که یک برد کنترل بی سیم از اتصال Wi-Fi  برای برقراری ارتباط با دستگاه های دیگر استفاده می کند.

برد کنترل پرینتر سه بعدی

برد کنترل پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

مهمترین جزء در فرآیند پرینت سه بعدی، فیلامنت است. در واقع فیلامنت پرینت سه بعدی مشابه کارتریج های جوهر در چاپگرهای جوهرافشان/لیزر سنتی، ماده خام مورد نیاز برای چاپ قطعات سه بعدی است. فیلامنت ها در رنگ ها و مواد مختلفی تولید می شوند، بنابراین می توانید با توجه به نیاز خود آن را انتخاب کنید. فیلامنت ها از موادی ساخته شده اند که به راحتی ذوب شده و شکل قطعه ای که باید چاپ شود را به خود می گیرند.

فیلامنت ها دارای انواع و مواد مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. شما نمی توانید از یک نوع فیلامنت برای چاپ قطعات با ویژگی ها و کاربرد های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک قطعه لگو را چاپ کنید، باید فیلامنت پرینت سه بعدی PLA را انتخاب کنید. در زیر لیستی از انواع اصلی فیلامنت های چاپگر سه بعدی است که هنگام خرید با آنها روبرو خواهید شد:

  • PLA
  • ABS
  • PET
  • TPE
  • نایلون
  • PVA
  • HIPS

فیلامنت های دیگری مانند چوب، فلز، خاک رس و … نیز در بازار در دسترس می باشند. اما قبل از خرید فیلامنت، باید با خواص و ویژگی های فیلامنت شامل دمای ذوب، هدایت الکتریکی، خواص مکانیکی و کیفیت های زیبایی شناختی آشنا شوید. مطالعه خواص فیلامنت های مختلف به شما کمک می کند تا فیلامنت مناسبی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

اگر در مورد محدوده قیمت فیلامنت ها صحبت کنیم، یک قرقره 1 کیلوگرمی از فیلامنت 1.75 میلی متری PLA  حدود 20 یورو قیمت دارد. اگر یک بسته فیلامنت حاوی قرقره ‌های 12 رنگ مختلف بخرید، هزینه بیشتر برای شما خواهد داشت، اما می توانید قطعات خود را با رنگ ‌های متنوعی پرینت سه بعدی کنید. هنگام خرید یک فیلامنت، مطمئن شوید که چاپگر سه بعدی شما می تواند فیلامنت را تا دمای بالای پیشنهادی سازنده گرم کند. همچنین، اگر قطعه ای را چاپ می کنید که نیاز به رسانایی الکتریکی دارد، مطمئن شوید که فیلامنت مورد استفاده رسانای الکتریکی باشد. همیشه در هنگام خرید فیلامنت نیازهای خود را در نظر داشته باشید زیرا این امر باعث صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه شما می شود.

فیلامنت پرینتر سه بعدی

فیلامنت پرینتر سه بعدی

قاب پرینتر سه بعدی

قاب یک چاپگر سه بعدی تمام اجزای الکتریکی و مکانیکی را در خود جای می دهد و فضایی برای پرینت سه بعدی قطعات فراهم می کند. خرید یک قاب ممکن است یک تصمیم ساده به نظر برسد، اما عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند که عبارتند از:

  • استحکام
  • زیبایی
  • فضای چاپ / حجم
  • قیمت
  • مونتاژ

این عوامل به شما کمک می کند تا از بین انواع قاب های موجود در بازار بهترین گزینه متناسب با نیاز و شرایط را انتخاب کنید. هر فریم مزایا و معایب خاص خود را دارد. بنابراین هنگام خرید باید بسیار مراقب باشید. فریم پرینتر سه بعدی تمام اجزای دیگر پرینتر سه بعدی را در جای خود جای داده و اجرای درست فرآیند چاپ را تضمین می کند. بیایید به هر یک از انواع قاب چاپگرهای سه بعدی نگاه کنیم.

قاب پرینتر سه بعدی

قاب پرینتر سه بعدی

1- ساخت با اجزا و اتصالات

این مدل رایج ترین نوع قاب چاپگر سه بعدی است که ساده، بسیار مقرون به صرفه و ساخت آن آسان است. در این مدل از میله ها به همراه اتصالات برای مونتاژ اجزای چاپگر استفاده می شود. در کنار تمام مزایایی که این طراحی ارائه می دهد، این نوع قاب نیز معایبی دارد. در این قاب ها اجزای چاپگر سه بعدی پوشیده نبوده و در معرض هوای آزاد قرار دارند، که یک عیب محسوب می شود زیرا ذرات گرد و غبار و سایر اجسام خارجی می توانند وارد چاپگر شده و روند چاپ را مختل کنند.

2- CNC  و برش لیزری

این نوع قاب با برش قطعات اکریلیک / چوب / پلاستیک از طریق دستگاه CNC یا برش لیزر ساخته می شود. این قطعات به یکدیگر متصل شده و یک قاب چاپگر سه بعدی را تشکیل می دهند. این نوع قاب بسیار مقرون به صرفه بوده و مونتاژ آن ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قطعات را به هم وصل کنید تا یک قاب تشکیل شود. با این حال، اگر قاب اکریلیک/پلاستیکی را انتخاب کنید، پس از مدتی زیبایی خود را به دلیل خراش های ریز در سراسر سطوح از دست می دهد.

3- قاب فلزی

اسکلت فلزی با استفاده از قالب گیری تزریقی ساخته می شود. سرمایه گذاری روی قاب های فلزی به کاربران خانگی توصیه نمی شود. علاوه بر این، این قاب ها قابل تنظیم نیستند، زیرا قطعات از طریق قالب گیری تزریقی تولید می شوند. بنابراین، بعداً نمی توانید قاب را تغییر دهید.

اجزای حرکتی پرینتر سه بعدی

اجزای حرکتی یک دستگاه چاپگر سه بعدی شامل تمام قطعاتی است که در داخل آن، در جهت ‌های x، y  و z حرکت کرده و به فرآیند چاپ کمک می‌ کنند. صفحه ساخت و هد چاپ به منظور توسعه قطعه، بر اساس دستورالعمل های برد کنترل حرکت می کنند.

استپر موتور

موتورهای پله ای به جای اینکه مانند یک موتور DC معمولی به طور مداوم کار کنند، به صورت پله ای کار می کنند. این موتورها در داخل یک پرینتر سه بعدی به ساخت یک قطعه در چند مرحله کوچک کمک می کنند. هد چاپگر، صفحه ساخت چاپگر، میله ها و پیچ ها با کمک موتورهای پله ای حرکت می کنند. موتورهای پله ای بر اساس درجه گشتاورشان در سه نوع معروف 20-25 نیوتن سانتی متر، 40-45 نیوتن سانتی متر و 50-56 نیوتن سانتی متر عرضه می شوند.

استپر موتور

استپر موتور

1- موتور های پله ای 20-25 نیوتن سانتی متر

این موتورها برای کاربردهای با گشتاور کم که به قدرت زیادی نیاز ندارند، بهترین انتخاب هستند. پرینترهای سه بعدی قابل حمل از این موتورها استفاده می کنند. این موتور ها برای بارهای بزرگ مناسب نیستند و بیشتر برای کاربردهایی مانند اکسترودرهای درایو مستقیم استفاده می شوند. از مزیت های این موتور ها می توان به  نصب در فضاهای کوچک اشاره کرد که موتورهای سنگین تر و حجیم تر نمی توانند در آن جا شوند.

2- موتور های پله ای 40-45 نیوتن سانتی متر

اغلب در چاپگر های سه بعدی از این موتور ها استفاده می شود. از این رو آنها را به عنوان انتخاب استاندارد می شناسند. این موتورها گشتاور کافی برای جابجایی بارهای بزرگ با سرعت معمولی تولید می کنند. تقریباً در هر چاپگر سه بعدی موجود در بازار، این موتورها را خواهید یافت.

3- موتور های پله ای 50-56 نیوتن سانتی متر

این موتور قدرتمندترین موتور پله ای است که در چاپگرهای سه بعدی استفاده می شود. شما چاپگرهای زیادی با این نوع موتور پیدا نخواهید کرد زیرا بسیار حجیم هستند. این موتورها برای تجهیزات متحرک مورد استفاده قرار نمی گیرند، بلکه به دلیل اندازه و وزنشان در حالت ثابت استفاده می شوند. بنابراین این موتورها برای جابجایی صفحه های ساخت بزرگ در کاربردهای خاص مفید هستند.

تسمه های پرینتر سه بعدی

دومین جزء حرکتی یک دستگاه پرینت سه بعدی مجموعه تسمه های موجود در داخل آن است. موتور پله ای از طریق تسمه هایی که روی چرخ دنده ها قرار گرفته و به آنها اجازه حرکت آرام با موتور را می دهد، به چرخ دنده های محرک متصل می شود. تسمه ها به دو شکل هستند. یا به عنوان یک نوار بلند که برای نگه داشتن هر دو انتهای خود به اتصالاتی نیاز دارد، یا یک قطعه دایره ای شکل که نیازی به چنین اتصالاتی ندارد.

معمولاً مواد مورد استفاده برای ساخت تسمه های یک چاپگر سه بعدی، لاستیک یا مشتقات آن است. دندانه های کوچکی روی سطح تسمه ها وجود دارد که به آنها کمک می کند با موتورهای پله ای هماهنگ شوند. فاصله بین این دندانه ها و ارتفاع و ضخامت آنها از پارامترهای کلیدی است که باید در انتخاب تسمه در نظر گرفته شود. علاوه بر این، طول تسمه نیز مهم است زیرا به تنش قابل تحمل در حین کار کمک می کند. تسمه‌ های یک دستگاه پرینتر سه بعدی ارزان ‌ترین جزء آن است. قیمت تسمه ها بسته به اندازه و ضخامت، بین 4 تا 10 یورو است.

بلت های پرینتر سه بعدی

بلت های پرینتر سه بعدی

میله های رزوه ای پینتر سه بعدی

میله های رزوه ای امکان حرکت هد چاپگر سه بعدی در جهت z به بالا و پایین را فراهم می کنند. در حالی که تسمه ها امکان حرکت در محورهای x و y را فراهم می کنند، میله های رزوه ای حرکت در جهت محور z را تأمین می کنند. بسیاری میله های رزوه‌دار را با پیچ‌ های سرب اشتباه می‌ گیرند، زیرا هر دو یکسان به نظر می‌رسند اما در واقعیت ویژگی‌های متفاوتی دارند. انتخاب ابعاد صحیح میله های رزوه دار اهمیت دارد زیرا ضخامت میله نحوه حرکت هد چاپگر را تعیین می کند که خود بر روند چاپ تأثیر می گذارد. قیمت میله های رزوه ای بسته به اندازه و تعداد میله ها از 4 تا 10 یورو متغیر است.

میله های رزوه ای پینتر سه بعدی

میله های رزوه ای پینتر سه بعدی

متوقف کننده پرینتر سه بعدی

همانطور که از نام آن پیداست، این جزء از تجاوز از حرکت مجاز جلوگیری کرده و به چاپگر کمک می کند روی محور باقی بماند و از ریل خارج نشود. اگر چاپگر از محدوده حرکتی خود فراتر رود، ممکن است به قطعات دیگر آسیب برساند. این جزء را می توان به دو نوع مکانیکی و نوری تقسیم کرد.

  • متوقف کننده های مکانیکی

متوقف کننده های مکانیکی که معمولاً به عنوان سوئیچ های توقف شناخته می شوند، دستگاه های مکانیکی هستند که به هد چاپگر کمک می کنند در هنگام رسیدن به وضعیت پایانی متوقف شود. هنگامی که سوئیچ یک شی را لمس می کند، به برد کنترل اعلام می کند که چاپگر به انتهای مسیر خود رسیده است و باید به عقب برگردد. نقطه ضعف توقف مکانیکی این است که برای دانستن موقعیت، باید جسمی را لمس کند. هنگامی که بارها و بارها به چندین جسم برخورد می کند، ارتعاشات باعث می شود سوئیچ از موقعیت اصلی خود جابجا و اغلب اوقات شل شود که بر دقت آن تأثیر می گذارد. مزیت استفاده از متوقف کننده های مکانیکی قیمت بسیار ارزان آن است.

  • سنسور نوری

همانطور که از نام آن پیداست این متوقف کننده های نوری نیازی به تماس فیزیکی ندارند. این بدان معناست که در مقایسه با کلیدهای مکانیکی، احتمال سایش کمتری وجود دارد. متوقف کننده های نوری از دو قسمت تشکیل شده اند. یک ساطع کننده نور و یک آشکارساز نور. هر دو این قسمت ها در دو طرف یک جسم U شکل قرار دارند که روی میله می لغزد. هنگامی که آشکارساز دریافت نور از ساطع کننده را متوقف می کند، به این معنی است که بین دو قسمت انسدادی وجود دارد که نشان می دهد چاپگر به انتهای مسیر / ریل خود رسیده است و باید به عقب برگردد. از آنجایی که این متوقف کننده ها هیچ تماس فیزیکی ندارند، انتهای حرکت را از فاصله دور تشخیص داده و یک سیگنال هشدار به برد کنترل می ‌فرستند که در مقایسه با متوقف کننده ‌های مکانیکی دقت بیشتری دارند. تنها اشکال این سنسورها این است که عملکردشان توسط مقادیر مختلف اشعه مختل می شود. به عنوان مثال، اگر چاپگر شما در مکانی قرار می گیرد که شدت نور ثابت نیست، آشکارساز ممکن است نور محیط را تشخیص دهد و آن را به عنوان سیگنالی برای جلوگیری از حرکت هد چاپگر در نظر بگیرد. قیمت این متوقف کننده ها معمولاً حدود 1.7 تا 5 یورو است.

واحد منبع تغذیه پرینتر سه بعدی

واحد منبع تغذیه همانطور که از نام آن پیداست، ، برق تمام اجزای موجود در یک پرینتر سه بعدی را تأمین می کند. این واحد مهمترین بخش چاپگر است زیرا بدون آن، هیچ یک از اجزای دیگر نمی توانند کار کنند. منبع تغذیه می ‌تواند روی قاب چاپگر نصب شده و یا به ‌عنوان یک واحد مجزا در داخل جعبه قرار گیرد. انتخاب منبع تغذیه مناسب اهمیت دارد زیرا برخی از فیلامنت های پرینت سه بعدی مانند ABS به دمای بالا برای مدت زمان طولانی تری نیاز دارند که به منبع تغذیه فشار وارد می کند. ولتاژ خروجی واحد منبع تغذیه یک پارامتر کلیدی است که می تواند به انتخاب این جزء کمک کند. به طور معمول، واحدهای منبع تغذیه دارای ولتاژ خروجی 12 ولت یا 24 ولت DC هستند. یک منبع تغذیه پرینتر سه بعدی معمولی بیش از 25 یورو قیمت نخواهد داشت.

صفحه ساخت پرینتر سه بعدی

بستر چاپی مکانی است که در آن جسم سه بعدی نهایی شکل می گیرد. در واقع فیلامنت پرینت سه بعدی ذوب شده و روی صفحه ساخت تزریق می شود. بستر های چاپ در دو نوع گرم و غیر گرم وجود دارد. یک صفحه پرینت گرم، اختلاف دمای بین فیلامنت و بستر را کاهش می دهد که کیفیت چاپ را بهبود بخشیده و احتمال تاب برداشتن را کاهش می دهد.

جنس صفحه ساخت می تواند از شیشه یا آلومینیوم باشد که مورد دوم محبوب تر است. صفحه های ساخت آلومینیومی انتخاب بهتری هستند زیرا به راحتی گرم می شوند، این در حالی است که گرم شدن شیشه به زمان نیاز دارد. صفحه های ساخت جدا از نوع متریال، اشکال مختلفی نیز دارند. برخی از چاپگرها دارای صفحه ساخت مربع و مستطیل هستند، در حالی که برخی دیگر دارای صفحه ساخت دایره ای شکل می باشند که چندان محبوب نیستند. صفحه ساخت پرینتر سه بعدی بسته به شکل، جنس و قابلیت گرمایش حدود 34 تا 127 یورو قیمت دارند.

صفحه ساخت پرینتر سه بعدی

صفحه ساخت پرینتر سه بعدی

سطح صفحه ساخت پرینتر سه بعدی

همانطور که از نام آن پیداست، سطح صفحه ساخت لایه بالایی بستر چاپ است. این جزء برداشتن قطعه پس از پایان عملیات چاپ را آسان کرده و از چسبیدن آن به بستر چاپ جلوگیری می کند. یک سطح چاپ خوب باید امکان چسبیدن درست قطعه را فراهم کرده و از تاب برداشتن جلوگیری کند. سطح صفحات ساخت معمولاً از شیشه یا آلومینیوم ساخته می شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. استفاده از سطح آلومینیومی به این معنی است که گرما به طور مساوی روی سطح توزیع می شود، زیرا آلومینیوم رسانای خوبی برای گرما است. این ویژگی به رفع مشکلات تاب برداشتن کمک می کند. اما نقطه ضعف استفاده از آلومینیوم این است که هنگام گرم شدن منبسط می شود، که بعد از مدتی سطح آن را ناهموار می کند. شیشه هدایت گرما خوبی ندارد، بنابراین احتمال تاب برداشتن افزایش می یابد. علاوه بر این، شیشه یک ماده شکننده است که در صورت استفاده نادرست می تواند به راحتی بشکند، بنابراین هنگام استفاده از آن باید بسیار دقت کرد. سطح صفحه ساخت بسته به جنس و اندازه ممکن است تا 65 یورو قیمت داشته باشد.

سطح صفحه ساخت پرینتر سه بعدی

سطح صفحه ساخت پرینتر سه بعدی

هد چاپ در پرینتر سه بعدی

هد چاپ قسمتی است که فیلامنت پرینت سه بعدی از طریق آن وارد شده و ذوب می شود. این بخش از دو قسمت انتهای سرد و انتهای گرم تشکیل شده است. انتهای سرد در بالای هد چاپ وجود دارد و همانطور که از نام آن پیداست سرد است. فیلامنت از انتهای سرد وارد دستگاه شده و به سمت انتهای گرم پایین می رود. یک موتور برای فیلامنت امکان حرکت از انتهای سرد به انتهای گرم را فراهم می کند. در انتهای گرم یک نازل وجود دارد که از طریق آن فیلامنت مذاب به بیرون جریان می یابد. قبل از نازل یک محفظه گرما قرار دارد که فیلامنت جامد را ذوب کرده، سپس طبق دستورات برد کنترل، فیلامنت مایع از نازل خارج می شود. نازل ها در اندازه های مختلف در بازار موجود هستند که رایج ترین آنها نازل 0.4 میلی متری از جنس برنج است. از دیگر مواد مورد استفاده در ساخت نازل ها می توان به فولاد ضد زنگ، یاقوت سرخ و کاربید تنگستن اشاره کرد. هر یک از این مواد در برابر خوردگی مقاوم بوده و مجموعه ای از مزایای متفاوتی را ارائه می دهند.

هد چاپ در پرینتر سه بعدی

هد چاپ در پرینتر سه بعدی

سیستم تغذیه پرینتر سه بعدی

سیستم تغذیه را می توان به عنوان انتهای سرد نیز نامید که در بالای هد چاپ قرار دارد. فیلامنت از طریق این قسمت وارد هد چاپ می شود. سیستم تغذیه در دو نوع Bowden و مستقیم وجود دارد. در سیستم Bowden، اکسترودر بسیار دور از انتهای گرم قرار می گیرد. به این معنی که فیلامنت باید مسافت بیشتری را طی کند تا به انتهای گرم هد چاپ برسد. این در حالی است که در سیستم مستقیم، انتهای گرم و اکسترودر در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند و فیلامنت بدون نیاز به طی مسافت طولانی، مستقیماً به انتهای گرم وارد می شود. سیستم های تغذیه مستقیم برای فیلامنت های الاستیک مانند نایلون که خطر کشش و تغییر شکل در مسیر اکسترودر به انتهای گرم را دارند، بهترین انتخاب هستند. با این حال، از آنجایی که اکسترودرهای مستقیم در حین چاپ یک قطعه همراه با هد چاپگر حرکت می کنند. این حرکت غیرضروری اکسترودر می‌تواند به قطعه نهایی آسیب برساند، زیرا تکانه‌ای اضافه می ‌کند که می‌تواند باعث لرزش انتهای گرم شود. استفاده از اکسترودرهای مستقیم بسیار ساده است و بسیاری این نوع اکسترودر ها را ترجیح می دهند. اکسترودرهای Bowden قابلیت کار با سرعت بالا را دارند زیرا بلوک اکسترودر در بالای انتهای گرم قرار ندارد و و در حین چاپ با انتهای گرم حرکت نمی کند. اما فاصله زیاد بین اکسترودر و انتهای گرم باعث تأخیر در فرآیند چاپ می شود زیرا فرایند حرکت فیلامنت تا نازل زمانبر است. نکته منفی دیگر این است که فیلامنت های انعطاف پذیر/الاستیک، مانند نایلون که تمایل به کشش دارند، به دلیل مسافت طولانی که باید طی کنند در معرض خطر تغییر شکل هستند.

اکستروژن دوگانه

دو نوع اکسترودر تکی و دوگانه در پرینتر های سه بعدی یافت می شود. اکسترودر تک نازله به این معنی است که شما می توانید تنها از یک نوع فیلامنت در حین پرینت سه بعدی قطعه استفاده کنید. این در حالی است که در اکستروژن دوگانه دو نازل وجود دارد و می توانید از دو فیلامنت در کنار هم استفاده کنید.

در اکستروژن دوگانه شما می توانید یک قطعه را با استفاده از دو رنگ و یا دو ماده مجزا چاپ کنید. در این حالت نیازی به تعویض فیلامنت در حین فرآیند چاپ نیست. همچنین این سیستم با فراهم آوردن امکان پرینت ساختارهای پشتیبانی از مواد محلول در آب، فرایند جداسازی ساپورت را حذف کرده و در نتیجه علاوه بر صرفه جویی در زمان، قطعات با کیفیت سطح صاف تری را ارائه می دهد. اگر شما فردی هستید که به یک پرینتر سه بعدی دو نازله نیاز دارید، برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه دستگاه پرینتر سه بعدی وندار ۳۵۰ پرو شرکت آیدیزاین مراجعه کنید.

گزینه های انتقال فایل

همه پرینترهای سه بعدی دارای یک اسلات USB برای اتصال آنها به کامپیوتر برای انتقال فایل هستند. بسیاری از کاربران ایده استفاده از روش سنتی اتصال کابل USB را دوست ندارند، زیرا  خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر مانع از فرآیند چاپ می شود. اتصال چاپگر از طریق کابل اترنت یکی دیگر از گزینه های موجود برای کاربران است اما این گزینه نیز مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار نمی گیرد. سومین و محبوب ترین گزینه انتقال فایل، استفاده از کارت SD یا درایو فلش USB است. به عنوان یک کاربر، باید یک فایل مدل سه بعدی را در کارت SD یا فلش USB ریخته و سپس آن را به چاپگر سه بعدی وصل کنید. سپس باید دستوراتی را برای شروع فرآیند چاپ اجرا کنید.

چاپگرهای سه بعدی آنقدرها هم که به نظر می رسند ساده نیستند. اجزای متعددی در این دستگاه ها در کنار یکدیگر کار می کنند تا فرآیند چاپ اجرا شود. این فرآیند ممکن است ساده به نظر برسد زیرا ظاهراً برای شروع فرایند پرینت سه بعدی یک قطعه، باید یک قرقره فیلامنت را وارد کرده و چند دستور به همراه فایل چاپی اجرا شوند، اما در واقعیت همه بخش ‌های ذکر شده در بالا به صورت جداگانه نقش خود را در فرایند پرینت سه بعدی ایفا می‌کنند. پرینتر های سه بعدی یک اختراع عالی هستند زیرا می توانید هر قطعه که می خواهید را طراحی و ایجاد کنید.

  منبع: https://solectroshop.com/  

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.