پرینت ۳ بعدی دارای کاربردها و خدمات فراوانی در صنایع مختلف از جمله  تولید، پزشکی، معماری، هنر و طراحی می باشد. برخی از کاربران از پرینتر ۳ بعدی برای ایجاد پرینترهای ۳ بعدی بیشتر استفاده می کنند. در حال حاضر پرینت ۳ بعدی در صنایع تولیدی، پزشکی، صنعت و صنایع فرهنگی مورد استفاده قرار گرفته است که باعث تبدیل پرینت ۳ بعدی به یک تکنولوژی تجاری موفق می شود. در ادامه در این باره مختصر توضیح خواهیم داد.

خدمات پرینتر ۳ بعدی و کاربردهای تولیدی

پرینت ۳ بعدی باعث می شود که هزینه تولید یک قطعه به اندازه هزینه تولید هزار عدد کم باشد. این امر ممکن است تاثیر بنیادی همانند تاثیرات غیر قابل پیش بینی موتور بخار در سال ۱۷۵۰، چاپ در سال ۱۴۵۰ یا ترانزیستور در سال ۱۹۵۰ را ایجاد کند. بنابراین پیش بینی تاثیرات طولانی مدت پرینت ۳ بعدی غیر ممکن است. اما تکنولوژی در حال پیشرفت است و احتمالا هر زمینه ای را که لمس کند، تحت تأثیر قرار می دهد.

کاربردهای فناوری های ساخت افزایشی از دهه ۱۹۸۰ در زمینه توسعه محصول، مصور سازی اطلاعات، نمونه سازی سریع و تولید تخصصی آغاز شد. از آن زمان گسترش این تکنولوژی در تولید در دهه های اخیر در حال توسعه است. نقش تولید صنعتی در صنایع فلزکاری برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۰ به مقادیر قابل توجهی رسید. از آغاز قرن بیست و یکم، فروش ماشین آلات تولید افزایشی بسیار افزایش پیدا کرده و قیمت آنها به شدت کاهش یافته است. طبق گفته یک مشاور به نام Wohlers Associates،  بازار پرینترهای ۳ بعدی و خدمات آن ها در سال ۲۰۱۲ به ارزش ۲،۲ میلیارد دلار و ۲۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است. McKinsey پیش بینی می کند که تولید افزایشی تا سال ۲۰۲۵ می تواند سالانه ۵۵۰ میلیارد دلار بر اقتصاد تاثیر بگذارد. فناوری های ساخت افزایشی صنایع بسیاری کاربرد دارند از جمله در معماری، ساخت و ساز (AEC)، طراحی صنعتی، خودرو سازی، هوا فضا، صنایع نظامی، مهندسی، دندانپزشکی، صنایع پزشکی، بیوتکنولوژی (جایگزینی بافت انسانی)، مد، کفش، جواهرات، عینک، آموزش، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، غذا و بسیاری از زمینه های دیگر.

نخستین کاربرد تولید افزایشی در اتاق ابزار طیف تولید بوده است. به عنوان مثال، نمونه سازی سریع یکی از اولین کاربردهای ساخت افزایشی بوده است و هدف از آن کاهش زمان و هزینه اولیه ساخت نمونه های جدید قطعات و دستگاه ها بوده است، که قبلا تنها با روش های ساخت کاهشی از قبیل فرزکاری CNC و سنگ زنی با دقت بسیار بیشتر از پرینت ۳ بعدی و ایجاد قطعاتی با کیفیت بهتر و سریعتر اما گاهی اوقات برای نمونه سازی با  دقت پایین قطعات بیش از حد پر هزینه است. با پیشرفت های فنی در تولید افزایشی و انتشار این پیشرفت ها در دنیای کسب و کار، روش های افزایشی در حال تبدیل شدن به روش های خلاقانه و گاه غیر منتظره درتولید هستند. بعضی از قطعات که قبلا تنها با روش های کاهشی ساخته می شد در برخی موارد می توانند از طریق ساخت افزایشی سودآورتر شوند.

  • ساخت افزایشی مبتنی بر ابر

ساخت افزایشی در ترکیب با فناوری های یارانش ابری امکان تولید پراکنده غیر متمرکز و مستقل جغرافیایی را امکان پذیر می سازد. تولید افزایشی مبتنی بر ابر اشاره به یک مدل تولید خدمات شبکه سرویس گرا دارد که در آن مصرف کنندگان خدمات می توانند قطعات را از طریق زیرساخت خدمات به عنوان یک سرویس (IaaS)، پلت فرم به عنوان یک سرویس (PaaS)، سخت افزار به عنوان یک سرویس (HaaS) و نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) می سازند. تولید پراکنده به طور خاص توسط برخی از شرکت ها انجام می شود. همچنین خدماتی نظیر Hubs 3D وجود دارد که افرادی که به پرینت ۳ بعدی نیاز دارند را با صاحبان پرینترها در تماس قرار می دهند.

برخی از شرکت ها خدمات پرینت ۳ بعدی را به مشتریان تجاری و خصوصی ارائه می دهند که بر روی طرح های سه بعدی آپلود شده در سایت شرکت کار می کنند. طرح های پرینت ۳ بعدی برای مشتری ارسال شده و یا مشتریان آن ها را از شرکت دریافت می کنند.

مدل های چهره مینیاتوری (از FaceGen) با استفاده از مواد سرامیکی و پرینتر های تمام رنگی جوهرافشان ساخته می شوند.

  • شخصی سازی انبوه

شرکت ها خدماتی را ایجاد کرده اند که در آن مصرف کنندگان می توانند اشیا را با استفاده از نرم افزارهای سفارشی سازی شخصی سازی کرده و اقلام حاصل شده را به عنوان اشیا منحصر به فرد پرینت ۳ بعدی کنند. در حال حاضر این سفارش پرینت ۳ بعدی به مصرف کنندگان اجازه ایجاد قاب های سفارشی برای تلفن های همراه خود می دهد. نوکیا طرح های سه بعدی را برای قاب های خود منتشر کرده است تا صاحبان بتوانند قاب خود را سفارشی کرده و آن را پرینت ۳ بعدی کنند.

پرینت ۳ بعدی به علت توانایی آن در ساخت هندسه های سفارشی و منحصر بفرد برای استفاده در آزمایشگاه های تحقیقاتی بسیار مفید است. در سال ۲۰۱۲ پژوهشی در دانشگاه گلاسکو انگلستان نشان داد که امکان استفاده از تکنیک های پرینت ۳ بعدی برای کمک به تولید ترکیبات شیمیایی امکان پذیر است. آنها ابتدا لوله واکنش شیمیایی را چاپ کردند، سپس از پرینتر ۳ بعدی برای تزریق واکنش دهنده ها روی آن استفاده کردند. آنها ترکیبات جدیدی را برای اعتبارسنجی فرآیند تولید کرده اند.

علاوه بر این، پرینت ۳ بعدی در آزمایشگاههای تحقیقاتی به عنوان روش جایگزین برای ساخت قطعات مورد استفاده در آزمایشها مانند حافظت مغناطیسی و قطعات خلاء با عملکرد نشان داده شده نسبت به قطعات تولید شده به طور سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

  • غذا

پرینت سه بعدی غذا با قرار دادن مواد به صورت لایه به لایه و تشکیل شکل سه بعدی  انجام می شود.

  • Agile tooling

Agile tooling فرایند استفاده از ابزارهای مدولار برای طراحی ابزاری است که از طریق ساخت افزایشی یا پرینت ۳ بعدی برای ایجاد نمونه سازی سریع و پاسخ به نیازهای ابزار و تجهیزات، تولید می شوند. ابزار سریع با استفاده از یک روش کم هزینه و با کیفیت بالا نیازهای مشتری و بازار را به سرعت رفع می کند و می توان آن را در شکل دهی هیدرولیکی ، پانچ زنی، قالب گیری تزریقی و سایر فرآیندهای تولید استفاده کرد.

خدمات پرینتر ۳ بعدی و  کاربردهای پزشکی

به عنوان مثال : چاپ سه بعدی پل و تاج موقت دندانپزشکی و  پرینت سه بعدی ایمپلنت استخوان قابل رشد و اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی ربات پوشیدنی

خدمات پرینتر ۳ بعدی و  کاربردهای صنعتی

به عنوان مثال: پرینت سه بعدی خانه و پرینت سه بعدی دکوراسیون منزل

به عنوان مثال: پرینت سه بعدی ربات ماهی هوشمند و پرینت سه بعدی ربات مخلوقات هستی

  • پرینت ۳ بعدی سنسورها و عملگرها

به عنوان مثال: پرینت سه بعدی سنسور روی پوست

خدمات پرینتر ۳ بعدی و  کاربردهای اجتماعی فرهنگی

در فیلم زیر میتوانید کاربردها و خدمات پرینتر ۳ بعدی را ببینید.

برای اطلاعات بیشتر  می توانید مقاله خدمات پرینت سه بعدی و کاربردهای آن را مطالعه کنید.
منبع: https://en.wikipedia.org/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf خدمات پرینتر ۳ بعدی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین